Springplankteam

Voorwaarden

De kinderen hebben een richtleeftijd van 7 tot 11 jaar.
Ze worden geselecteerd en ingedeeld op basis van hun leeftijd, motivatie, zwemtechniek en vaardigheden.

Verwachtingen

Interesse in zwemmen hebben, aanwezigheden 80% en algemene houding in de les zijn belangrijk.

De kinderen zwemmen 2 tot 3 keer per week 1 uur:

  • Maandag Philipssite Wedstrijdbad 18u30-19u30, A en B tesamen
  • Vrijdag Philipssite Instructiebad B 18u00-19u00 A 19u00-20u00
  • Zaterdag Philipssite Wedstrijdbad B 17u00-18u00 A 18u00-19u00

Deelname aan MultiSkillz op woensdag in Philipssite in de Judozaal op -1 13u45 - 14u45 voor A en B tesamen

Groepsindeling

Selectie normen B groep: leeftijd (7-9 jarigen) + motivatie (=aandachtig leren + aanwezigheid 80%) + zwemtechniek vaardigheden.

Selectie normen A groep: leeftijd (9 –11 jarigen) + motivatie (=aandachtig leren + aanwezigheid 80%) + zwemtechniek vaardigheden

 

De Competitieafdeling zal 2 keer per jaar testen uitvoeren en na een gunstige evaluatie volgt een gesprekje met de ouders. De geselecteerde kinderen mogen naar de Techniekgroep Competitie overgaan.

De kinderen die niet tot deze selectie behoren of die geen competitie zwemmen ambiëren, stromen door naar het recreatieve circuit en komen terecht bij de Sportivos.

Doelstellingen Springplankteam

  1.  Stroomlijnen - keerpunten – starten
  2.  Stuwen armen
  3.  Stuwen benen
  4.  Ademhalingstechniek
  5.  Coördinatie en ritme (modelvormend 4 zwemstijlen)
  6.  Stabiliteit in de zwemslagen
  7.  Motivatie
  8.  MultiSkillz

Aandachtspunten zwemtechniek

1. Aandachtspunten zwemtechniek

  • Stroomlijnen – keerpunten – starten
  • Stroomlijnen met afduwen in pijlhouding (min. 4 m buik/rug)
  • Keren vrije slag: voorwaartse tuimeling – schroeven zij/buik - afduwen voorwaarts in pijl 
  • Keren schoolslag: aantikken – benen intrekken – zijwaarts draaien - afduwen voorwaarts in pijl.
  • Keren rugslag: aantikken – benen intrekken – omdraaien – afduwen rugwaarts in pijl 
  • Startduik kant – lichaam gestrekt – stroomlijnen

2. Stuwen armen

  • Vrije slag:  zwem één armslag – andere arm voorwaarts – lange slagen – 100% stuwen benen - zwem 50m met Pullbouy – inzet hand op schouderlijn – rechte baan stuwen                   
  • Rugslag:  zwem één armslag – andere arm aan heup – zijwaarts stuwen - zwem volledig 50m – overhaal gestrekte arm - inzet hand op schouderlijn 
  • Schoolslag: zwem armen schoolslag – benen crawl zwemvliezen - zwem volledig 50m - handen en ellebogen indraaien voor de schouders
  • Vlinderslag: zwem één armslag – ademhaling voorwaarts - één arm ligt voorwaarts  – gestrekte arm overhalen - zwem 25m volledig zwemvliezen- inzet hand voor de schouderlijn – stuwen licht gebogen armen           

3. Stuwen benen

  • Vrije slag:  Superman houding  - stuwen benen met plankje
  • Rugslag: Superman houding - stuwen benen in pijlhouding
  • Schoolslag: Stuwen benen met plankje  – symmetrisch – gestrekte    benen sluiten - stuwen benen (rugwaarts met plankje op de benen) – positioneer knieën/voeten W- stand.
  • Vlinderslag:  Stuwen benen – voeten samen - golvende beweging – horizontale ligging - Stuwen benen met zwemvliezen – onder water kicken

                         
4. Ademhalingstechniek

  • Vrije slag:  Ademhaling zijwaarts – lage inademing – hoofd stil en neutraal. 
  • Rugslag: Hoofd ligt stil – oren onder waterlijn – neutraal
  • Schoolslag: timing inademen bij het optrekken van de benen en samenbrengen armen – uitblazen in het glijmoment – hoofd neutraal in de glijfase.
  • Vlinderslag: timing inademen bij het uitduwen armen – uitblazen glijmoment – hoofd in het water voor de armen

5. Coördinatie en ritme + 6. Stabiele ligging en balans

  • Vrije slag: Soepel armbeweging en lange slagen zwemmen model kajak met 6 takt benen – geen afslag! stabiele vlakke ligging - geen over-rotaties!
  • Rugslag: Soepel armbeweging en lange slagen zwemmen model kajak met 6 takt benen – geen afslag! stabiele vlakke ligging – geen over-rotaties!
  • Schoolslag: Glijdende zwemslag model goede coördinatie armen – benen stabiele vlakke ligging – balans niet verstoord!
  • Vlinderslag:  Gestrekte armen overhalen en lange slagen zwemmen model golvend en goede coördinatie armen – benen stabiele vlakke ligging – balans niet verstoord!

                  
7. Motivatie (aandachtig leren)

  • Luistert aandachtig als de trainer uitleg geeft (goed)
  • Luistert niet aandachtig (fout)
  • Rustig zwemmen (goed)
  • Te gehaast zwemmen (fout)

Wat houdt MultiSkillz in?

MultiSkillz vormt veerkrachtige sporters met vaardigheden voor het leven.

De kinderen worden op een systematische manier breed motorisch gevormd in vier ontwikkelingsdomeinen:

  • Fitness:  Spelen - Trainen
  • Skills: Oriëntatie - Oog-hand/Oog-voet Coördinatie - Verplaatsen & Springen - Ritme en Dissociatie
  • Function: Balans - Mobiliteit - Technieken - Kinetische Energie
  • Speed: Reactiesnelheid - wendbaarheid - Lopen & Verplaatsen - Snel-coördinatie

De MultiSkillz methode zet spelplezier en het motorisch leren centraal.

Tegelijk wordt er een brug geslagen naar de fysieke trainingsfactoren die ontwikkeld zullen worden in een latere fase van de lange termijn ontwikkeling van de sporter.

Zo gaat de nodige aandacht naar het verbeteren van de reactiesnelheid en snel-coördinatie.

Trainers en lesgevers kunnen MultiSkillz geheel of gedeeltelijk opnemen in hun trainingen, zowel in het water als tijdens de droogtraining.

MultiSkillz is FUN!